July 4, 2017

PERSBERICHT | Steeds meer fraudeurs geregistreerd

De gezamenlijke aanpak door winkeliers tegen interne fraude werpt zijn vruchten af. Dat blijkt uit het jaarverslag van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD). Op dit moment zijn 1826 fraudeurs opgenomen in waarschuwingsregister dat de stichting beheerd. Nog nooit waren er zoveel registraties. Vanmiddag zal het jaarverslag van de stichting worden aangeboden aan minister Blok van Veiligheid & Justitie.

In 2016 werden 543 fraudeurs via het Waarschuwingsregister van de stichting Fraude aanpak Detailhandel herkend. Dit waren er een aantal minder dan in 2015. Bert van Steeg, secretaris van de stichting FAD: “De moeilijke jaren die de detailhandel heeft doorgemaakt, kwamen terug in de cijfers van 2016. Een aantal deelnemers van de FAD haakten door een faillissement noodgedwongen af. Gelukkig zien we dat het enthousiasme om aan te sluiten onder winkeliers groot blijft. In 2017 verwachten we dan ook een groot aantal nieuwe deelnemers te mogen verwelkomen.”

Treffers

In 2016 werden ongeveer 380.000 sollicitanten gescreend via het Register. Dit waren er in 2012 nog maar 114.000. Interne fraude kost winkeliers jaarlijks ongeveer € 190 miljoen per jaar. Het waarschuwingsregister van de stichting FAD is een effectief middel, waarbij de branche zelf het initiatief neemt om interne fraude te bestrijden. Van Steeg: “Ondanks een moeilijke periode zien we dat het aantal deelnemers blijft toenemen. Ook webwinkeliers sluiten zich aan. Daarmee volgt de FAD de ontwikkeling in de brede detailhandel, waarbij het onderscheid tussen de vaste en online winkel elkaar steeds meer versterken. Doordat steeds meer winkeliers meedoen, wordt de effectiviteit van het register steeds groter. Zo neemt ook de preventieve werking toe en denken mensen wel twee keer na voordat ze zich schuldig maken aan interne fraude.”