August 18, 2021

Hoog aantal fraudeurs binnen detailhandel vooraf herkend in 2020

Waarschuwingsregister beperkt schade doorinterne fraude

In 2020 werd het Waarschuwingsregister van Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) 570.931  keer geraadpleegd door aangesloten Retailbedrijven. In deze lijst worden mensen geregistreerd die bewezen intern gefraudeerd hebben. Afgelopen jaar was er sprake van 1.046 treffers. Dit is het hoogste aantal sinds de oprichting in 2005. Deze gegevens zijn gepubliceerd in het jaarverslag van stichting FAD.

Stichting FAD vierde in 2020 haar 15-jarig jubileum. Het Waarschuwingsregister is uitgegroeid tot een begrip in de detailhandel en is dan ook niet meer weg te denken.

Consequente aanpak van interne fraude en toepassing van het Waarschuwingsregister zorgt voor een preventieve werking tegen interne fraude. De cijfers in het jaarverslag onderbouwen dat het werk van de FAD er voor zorgt dat de schade als gevolg van interne fraude sterk wordt teruggedrongen. Iedere treffer in het register betekent immers dat mogelijke schade wordt beperkt. Voor de winkelier heeft het register een dubbele werking; zowel preventief als repressief.